Forsknings- og videncenter for dansk
m2
TVG1
Samlinger

Planeten Eris' opdagelse
discovery of the planet Eris

Planethistorie - Eris historie - Eris efemeride - Oversigt

newplanetconcept516387

Nyeste medlem af Solsystemet

August 2005
Billedet herover er en kunstners opfattelse af den nye planetoide, der er katalogiseret som 2003UB313, placeret i de ensomme ydre egne af vort solsystem. Vor Sol kan ses i det fjerne. Den nye planetoide, som endnu ikke har noget formelt navn, er mindst lige så stor som Pluto, omkring tre gange så langt væk fra Solen og meget mørk og kold. Den er nu i 21° Vædder (tropisk).

Planetoiden blev opdaget den 8. januar 2005 med Samuel Oschin Teleskopet på Mount Palomar Observatoriet nær San Diego i Californien. Opdagelsen blev gjort af astronomerne Mike Brown (Caltech), Chad Trujillo (Gemini Observatory) og David Rabinowitz (Yale University), teamet bag opdagelsen af bl.a. Sedna. De har foreslået et navn til International Astronomical Union (IAU) som vil meddele dette offentligt, når navnet er accepteret.

Billederne nedenfor

Et blik på solsystemet højt fra nord. De fire cirkler viser banerne for Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun. Den lille gule plet i midten er Solen. Hvis Jordens bane skulle vises, ville den være inden i den gule plet. Banerne for Pluto og planetoiden 2003UB313 er desuden vist tillige med deres aktuelle positioner. Omløbstiden for den nye er 560 år.

2003UB313 var svær at opdage, fordi dens baneplan hælder næsten 45° i forhold til de øvrige planeters baneplaner.

lonlyJPG

2003UB313 antages at have en diameter lidt større end Pluto's - men dette er endnu for usikkert at udtale sig endeligt om. Her ses den i forhold til de seneste KBO'er samt Pluto og dens måne Charon - plus vor egen Måne.

Kilder:

Provisorisk efemeride:

.

studylibrary
samoschin1

2003UB313 blev opdaget med Samuel Oschin teleskopet, der i dag er et robot-teleskop, som scanner himlen hver nat og stråler sine data til analyse hos astronomerne via mikrobølger. Det blev bygget 1949 og har en 48" (1,2 m) linse.

kuiper2003ub313bg

Denne lille animation viser de første billeder, af 2003UB313, taget om natten, den 21. oktober 2003, af Samuel Oschin teleskopet. Den nye planet eller planetoide (med cirklen om) bevæger sig på baggrund af stjernerne. Animationen består af 3 billeder, taget med 90 minutters mellemrum. [Animatin af SpaceDailey]

ub313tilt
XenaKBOer
neptun

Den 24. august 200g omkring kl 15 i Prag, Tjekkiet, traf den 26. generalforsamling i den Internationale Astronomiske Union (IAU) en historisk afgørelse ved for første gang siden oldtiden at introducere en definition afh ,vad en planet er i forhold til solsystemets øvrige himmellegemer. Her blev 'Xena' sat i en særlig klasse af dværgplaneter sammen med Ceres og Pluto. Et særligt udvalg skal nu give 2003UB313 et officielt navn

solarsystemplanets2006

Den 14. september 2006 offentliggjorde IAU det vedtagne navn for den nye planet. Valget faldt på Eris, stridens gudinde i græsk mytologi. Dens astronomiske nummer er 136199. Et grafisk symbol er ikke valgt endnu.

Mytologisk var det Eris, som ikke måtte komme med til et bryllup, og som hævn gav gudinderne et enkelt guldæble med inskriptionen 'Til den smukkeste' . Dette skabte en vældig konflikt mellem Afrodite, Hera og Pallas, der alle mente de havde ret til æblet, og som Paris i sidste ende blev sat til at dømme om.

solarsystemplanets4Eris